آموزش جامع اینستاگرام ،از سیر تا پیاز
ثبت نام و نحوه ی شروع در اینستاگرام
ثبت نام در اینستاگرام یکی از راحت ترین عضویت های موجود در اپلیکیشن های اجتماعی است. در اینستاگرام شما برای ثبت نام نه به شماره تلفن و نه به ایمیل نیاز ندارید و بدون این موارد هم می توانید به سادگی هرچه تمام تر عضو اینستاگرام شوید. البته بدیهی است که در این صورت در صورت فراموشی رمز عبور هیچ شانسی برای بازگشت اکانت خود نخواهید داشت و برای این امر باید حداقل یکی از موارد ایمیل یا شماره را به درستی در اطلاعات خود ثبت کنید. در اولین اجرای اپلیکیشن با تصویر بالا (نارنجی) مواجه خواهید شد. روی گزینه ی SingUp With EMail or Phone Number لمس کنید تا به عکس بعدی منتقل شوید. در این بخش مشخص کنید که قصد ثبت نام با ایمیل را دارید یا شماره ی موبایل. در هر بخش با وارد کردن اطلاعات حقیقی یا غیرحقیقی می توانید عضو اینستاگرام شوید. مرحله ی آخر نیز که در عکس سوم قابل مشاهده است تعیین نام، نام کاربری و رمز عبور شما خواهد بود. در صورتی که نام کاربری شما از قبل موجود نباشد، عملیات ساخت اکانت به اتمام می رسد و از شما پرسیده خواهد شد که آیا مایل به بررسی شماره های تلفن توسط اینستاگرام برای پیشنهاد Contactهای اینستاگرامی هستید یا خیر که بنا بر میل خود می توانید آن را تایید یا Skip کنید. بعد از این مرحله وارد اکانت خود می شوید و می توانید به فالو کردن افراد پیشنهادی توسط اینستاگرام بپردازید.
معرفی چهار گزینهی اصلی برنامه
گزینهی اول مربوط به بخشاصلی برنامه(فیدها) است. این بخش مانند Home Page فیسبوک عمل میکند و پستهای ارسال شده توسط اشخاصی که آنها را فالو کردهاید در این بخش به نمایش گذاشته میشوند. این بخش در ابتدا پست ها را به ترتیب انتشار نمایش می داد که متاسفانه در اقدامی خودخواهانه از طرف اینستاگرام و با وجود مخالفت های اکثر کاربران این شبکه، ترتیب نمایش پست ها کاملا به هم ریخت و هم اکنون پست ها به صورت به هم ریخته و شانسی نمایش داده می شوند. البته خود اینستاگرام اعلام کرده است که ترتیب پست ها را طوری نمایش می دهد که پست هایی که برای شما مهم تر است در بالاتر نمایش داده شود اما در عمل شاهد چنین موضوعی نیستید و پست ها به صورت کاملا Random نمایش داده می شوند.
گزینهی دوم بخش جستجوی اینستاگرام است که شامل چند ابزارک مختلف است. با کلیک روی گزینهی ذرهبین، به صفحهای منتقل میشوید که عکسها و ویدئوهایی به صورت اتفاقی از حسابهای اینستاگرام به شما نمایش داده میشوند. این انتخابها بر اساس علایق شما صورت میگیرد، به این معنا که اینستاگرام افراد فالو شده توسط شما را آنالیز میکند و بر اساس آن، پیجها و پستهایی که ممکن است برای شما جالب باشد را نمایش میدهد. در کنار کادر جستجو آیکون کوچکی نیز قرار دارد که با استفاده از آن به جای عکس ها و ویدئوهای اتفاقی، آیدی کاربران مختلف را به صورت Random مشاهده می کنید که می توانید در صورت تمایل آن ها را فالو کنید.
در همین بخش با کلیک بر روی کادر جستجوی بالا، با چهار بخش متفاوت رو به رو خواهید شد. Top, People, Tags و Places. اگر کلمهی جستجو شده (برای مثال Car) در بخش اکانتها جستجو شود، صفحههای مربوط به آن، و اگر همین کلمه در بخش هشتگها جستجو شود نیز تمامی عکسهای مرتبط با موضوع جستجو شده، برای شما به نمایش در خواهد آمد که در این حالت عکس مورد نظر ممکن است از پیج های عمومی متفاوت یا حتی یک پروفایل شخصی باشد. بخش Top نیز ترکیبی از آیدی ها، هشتگ ها و مکان ها است و زمانی که کلمه ای را در کادر جستجو وارد می کنید می توانید در تب Top تمامی موارد مهم را اعم از هشتگ یا ... مشاهده کنید
گزینهی سوم بخش مدیریت اعلانها است. این بخش شامل دو برگه جداگانه با عنوان You و Following است. در بخش You اگر کسی برای شما درخواست دوستی بفرستد، عکس شما را لایک کند یا برایتان کامنت بگذارد به شما اطلاع رسانی خواهد شد. در تب دوم نیز میتوانید اطلاعات مختصری از افرادی که آنها را فالو کردهاید پیدا کنید. برای مثال میتوانید متوجه شوید که دوستتان چه عکسهایی را لایک یا به تازگی چه صفحهای را فالو کرده است .نحوهی کارکرد آن نیز به این صورت است که با باز کردن اینستاگرام در صورتی که اعلان جدیدی برای شما وجود داشته باشد، یک نقطه قرمز رنگ روی این گزینه ظاهر میشود تا به شما این موضوع را اطلاعرسانی کند.
گزیه چهارم نیز پروفایل شخصی شما است. در این بخش تمامی عکسها و ویدئوهایی که ارسال کردهاید وجود دارند.
معرفی منوی تنظیمات و کارکرد هر گزینه
در منوی تنظیمات برنامه با چندین گزینه مواجه خواهید شد که در ادامه به معرفی جزئی آنها خواهیم پرداخت. نحوهی دسترسی به این بخش، رفتن به گزینهی چهارم (پروفایل شخصی) و کلیک روی دکمهی سهنقطه در منوی بالایی است.
در بخش Post You've liked که به پستهای لایک شده اختصاص دارد، تمامی عکسها یا ویدئوهایی که لایک کردهاید جمعآوری خواهد شد. بخش Private Acc نیز حالت خصوصی را برای اکانت شما فعال میکند که در این حالت باقی کاربران برای دیدن پستها و لیست فالوهای شما ابتدا باید درخواست دوستی ارسال کنند و بعد از قبول درخواست توسط شما، قادر به مشاهدهی پروفایلتان خواهند بود. بخش Blocked User کاربرانی که شما آن ها را بلاک کرده اید را نمایش خواهد داد. بخش Story و Business Acc نیز دو امکان جدید اینستاگرام هستند که در ادامه به طور اختصاصی آن ها را معرفی خواهیم کرد. بخش Linked Acc نیز برای متصل کردن اکانت فیسبوک، توئیتر و.. به اینستاگرام به کار میرود که علاوه بر مزیت آن در بازیابی رمزعبور، میتوان با استفاده از آن پستهای ارسال شده را نیز بین اکانتها همگامسازی کرد. با مراجعه به بخش Push Notification نیز همانطور که در تصویر پایین (سمت راست) مشخص شده است میتوانید نحوهی اطلاعرسانیها را مشخص کنید.
تغییر اطلاعات پروفایل (عکس، نام کاربری، ایمیل و...)
ا ورود به گزینهی چهارم منوی اصلی (پروفایل شخصی شما) و کلیک روی گزینهی Edit Prifile، همانند تصویر بالا (سمت چپ) اطلاعات شما از قبیل نام، نامکاربری، ایمیل، شماره تلفن و... نمایش داده میشوند و میتوانید به ویرایش هرکدام که مایل بودید بپردازید.
آموزش ارسال پست در اینستاگرام
با ورود به اپلیکیشن اینستاگرام، در بین 4 دکمهی اصلی برنامه، یک دکمه با آیکون دوربین نیز وجود دارد که با کلیک بر روی آن، صفحه ای که به گالری عکس ها و ویدیوهای گوشی شما متصل است اجرا می شود. این گزینه برای زمانی مناسب است که قصد اشتراکگذاری عکس یا ویدئویی از کارت حافظه را داشته باشید. در پایین صفحه دو گزینه با عنوان Photo و Video نیز وجود دارد که با انتخاب آن ها دوربین داخلی اینستاگرام اجرا می شود به این معنا که میتوانید در همان لحظه اقدام به عکاسی یا فیلمبرداری کنید و بعد از اعمال افکتهای مورد نظر، آن را منتشر کنید.
حذف یا ویرایش پستها

شما میتوانید بعد از ارسال پست با کلیک بر روی گزینهی سهنقطه در زیر هر عکس و انتخاب گزینهی Edit، به ویرایش آن بپردازید. برای حذف نیز کافی است تا در همین بخش، روی گزینهی Delete لمس کنید.
هشتگ چیست؟ معرفی فواید و کاربرد آن
سادهترین مثالی که میتوان برای تعریف هشتگ به کار برد، طبقهبندی یا Category است. همانطور که در سایتها، پستها دستهبندی خاصی دارند (بازی، نرمافزار و...) پستهای اینستاگرام نیز میتوانند به کمک هشتگها، موضوع خود را مشخص کنند و در جستجوها به آسانی پیدا شوند. این موضوع با کمک کاراکتر # انجام میشود، به این معنا که با قرار دادن این کاراکتر در ابتدای کلمات، میتوان آنها را به یک دستهبندی برای پست تبدیل کرد. برای مثال شما عکسی از یک ماشین قرمز رنگ که متعلق به کمپانی فراری است را منتشر میکنید. در متن پست میتوانید از این هشتگها استفاده کنید: (Red #Car #Ferrari#). به کمک این سه کلمه، شما سه دستهبندی متفاوت برای عکس خود مشخص کردهاید. حال اگر کاربران دیگر در بخش جستجوی هشتگها، کملهی Car، Red یا Ferrari را وارد کنند عکس شما نیز در لیست بلندبالای نتایج خواهد آمد. درواقع میتوان گفت که ارزش این روش نسبت به بخش جستجوی اکانتها بسیار بالاتر است. سه دلیل برای این ادعا وجود دارد:
دلیل اول آنکه شما با جستجوی کلمهای مانند CAT در بخش حسابهای کاربری، تنها صفحههایی را خواهید یافت که صرفا به گربهها پرداخته و به نوعی از کلمهی cat در نام کاربری خود استفاده کردهاند. در حالی که ممکن است میلیونها عکس دیگر وجود داشته باشد که کاربران دیگر در صفحهی شخصی خود قرار داده باشند. به کمک هشتگها این عکسها نیز از چشم شما دور نخواهند ماند.
دلیل دوم نیز سرعتعمل بالای هشتگها است به طوری که در اکثر برنامههای تلوزیونی زنده شاهد استفاده از این موضوع هستیم. به کمک هشتگها، میتوان به سرعت کلمه یا موضوعی را در بین تمام کاربران اینستاگرام جستجو کرد. یک موتور جستجو برای اینستاگرام را تصور کنید با این تفاوت که نتایج آن بر خلاف گوگل که مدتی طول میکشد تا در موتور جستجو ثبت شوند، به صورت آنی و تنها چند ثانیه بعد از ارسال پستی با هشتگ مورد نظر، نمایش داده خواهد شد.
دلیل سوم نیز قابلیت استفاده از هشتگها برای برگزاری کمپینهای مختلف است. برای مثال اگر مسابقهی عکاسی زومیت و مایکت را به خاطر داشته باشید حتما میدانید که به کمک یک هشتگ اختصاصی و خاص (selfie4myket#)، میتوان از عکسها با محوریتهای خاصی را در مکانی عمومی جمعآوری کرد.